Kategorier
Thriller

Blodläge av Johan Theorin

Bokens baksida:

Blodigt Alvar! Tredje kriminalromanen i Johan Theorins succéserie från Öland

Genom kalkstenen vid den öländska kusten löper blodläget, ett mörkrött stråk som förr sades vara förstenat blod från en strid mellan trollen inne i berget och älvorna på alvaret.

Ovanför klippkanten vid det övergivna stenbrottet i byn Stenvik står nybyggda lyxvillor sida vid sida med stenhuggarnas små baracker.

Vid påsk, när snön smält, får flera av husen nya invånare som flyttar in och måste lära sig att komma överens. Men grannsämjan fungerar inte alltid som det är tänkt och svartsjuka och misstänksamhet börjar gro bakom husväggarna. Den här våren kommer flera personers liv att förändras för alltid.

Orginaltitel:Blodläge

Genre: kriminalroman

Serie : Ölandssviten del 3/5

Utgivningsår: 2011

Antal sidor: 414

Läst klart: 27 december 2022

I denna bok är inte lika mörk som Nattfåk men även i denna bok balanserar författaren men det övernaturliga och får oss att undra vad som egentligen händer.

I blodläge kan man lättare hitta förklaringar på det övernaturliga inslaget . Däremot är den mänskliga konflikten svårare . Relationen mellan Per och hans sjuka far , så många års förbittring och svek.

Per far är den okände porrdirektören Jerry Morner som under 70 talet har gett ut tidningen Babylon. Per har tagit avstånd från sin far och från hans arbete men när hans faderns filmstudio plötsligt bräns ner och fader själv är nära att stryka med blir Per åter inblandad i faderns verksamhet.

Jerry är gammal och sjuk, har svårt att prata och Per känner sig tvungen att ta med far till Öland.

På Ön får vi lära känna de nyinflytade paret författaren Max och hans kuvade fru Vendela. De rika vilaägare som köper ut mark på ön är inte jätte populära bland öboar men det visar sig att Vendela är ingen främling från fastlandet. Vendela är uppvuxen på ön men har som barn flyttat efter en mystisk mordbrand som brände ner ladugården med djuren .

Det finns några lösa trådar i historien som sakta under läsningens gång flätas samma till en historia

Handling & Tema : 4/5
Karaktärerna: 3/5
Miljöbeskrivning: 4/5
7 & berättar konst 3/5

3/5 i helhetsbetyg

Av thebonadea81

Min till literaturen växte fram i takt med att jag började lära mig läsa. Men redan som mycket liten läste min mamma för mig, och gjorde mig bekant med sagornas värd Bröderna Grim och H.C Andersen sagor mm.

Svarta Hingsten av Walter Farley blev start på min självständiga kärlek till läsning. Borta med vinden min första vuxen bok som blev starten till att lämna barn och ungdomsliteratur.

 Listan på böcker jag har läst är obeskrivligt lång och tiden för allt jag vill läsa räcker aldrig till.

För att hedra de böcker jag kommer läsa från och med idag ska jag lägga in på denna blogg , dela med mig och förhoppningsvist inspirera någon till att läsa. 

Jag läser sällan ny utgivna böcker då dessa nyheter hinner bli gamla innan jag hinner dit, det finns helt enkelt för många böcker som väntar på bokhyllan att bli lästa.

Jag läser alla genrer, då en bra bok är bra oavsett vad den handlar om.

  

Lämna en kommentar