Kategorier
Självbiografi/Biografi

Förlist mitt liv och Nordman Av Håkan Hemlin

Bokens baksida:

APRIL 1994. ÖVER EN NATT FANNS DE BARA DÄR. Nordman, folkpopbandet som svenskarna älskade. Låten Vandraren blev en enorm hit och frontmannen Håkan Hemlin kastades in i en kändisvärld han tidigare bara kunnat drömma om. Nordman blev snabbt ett av de mest omskrivna banden i svensk press, men inte enbart på grund av deras musik. Håkans drogmissbruk och det som följde i dess spår blev snart en följetong i kvällstidningarna. En del historier var sanna, andra snarare nedtonade.

Här berättar Håkan själv om de omständigheter och val som skapat hans turbulenta liv. Adhd:n och kampen mot en rastlöshet som blev honom övermäktig. Om att ena dagen vara luspank och utan mat, för att nästa vara miljonär och kunna köpa vad som helst. Om drogerna och skandalerna, framgångarna och bakslagen. Om sin talang och envishet.

Håkan har berättat och Anders har lyssnat, ställt frågor och skrivit. Håkans egen historia kompletteras av ett stort antal intervjuer med människor som var på plats när allt hände. Djupt tragiska och upprörande händelser blandas med komiska, dråpliga och galna historier.

Orginaltitel: Förlist mitt liv och Nordman

Genre: Självbiografi

Utgivningsår: 2015

Antal sidor: 325

Läst klart: 12 december 2022

Jag var i början av tonåren när Nordman feber drabbade Sverige och Vandraren terroristerade alla radiostationer och ute ställen. Jag skriver terroriserade men i ärlighetens namn gillade jag Nordman. Jag tyckte om hans badboys look och att skandalerna avlöste varandra gjorde inte mig något  tvärt om förstärkte det  bilden av den  farliga svenska vikingen.

Vad hände med Nordman, inte Håkan Hemlin för han var helt okänd för mig  Nordman försvann och jag tänkte inte mer på det, livet går vidare. Nån gång under åren köpte jag boken Förlist , mitt liv och Nordman men jag brydde mig aldrig om att läsa den . Tills nyligen då dyker plötslig Nordman upp i programmet Så mycket bättre och med honom dyker alla minnen upp av mina ungdomsår.

Plötsligt blir nyfiken, vad hände med Nordman , från att synas överallt till att försvinna helt från rampljuset. Jag tog fram boken förlist och började läsa . Det är ingen vacker läsning , men ärlig. Håkan Hemlin gör upp med sitt förflutna genom att lägga alla korten på bordet. Han liv har dominerat av missbruk av droger och alkohol. Han har inte haft någon koll på vad som hände kring honom utan levde sitt liv efter det som har varit viktigt för honom droger och musik. När han blev känd strömmade plötsligt pengar in och han blev rik över en natt. Utan en tanke på framtiden, var pengar kommer ifrån eller hur man ska sköta ekonomin slängde Håkan pengar omkring sig. Den slöseri som beskrivs i boken är något av det värsta jag har läst om.

Samtidigt har jag förståelse för Håkans okunskap. Hur skulle han veta , han var en ung och enkel grabb utan utbildning som oväntad blev stjärna . Däremot har jag svårare att inte döma honom hur han behandlade sin familj och de människor som brydde sig om honom. Att han var missbrukare är ingen ursäkt, alla missbrukare behandlar inte sin familj som Håkan gjorde . Oavsett väckte hans livshistoria känslor hos mig och jag kan inte tycka illa om honom.

Han har levt ett liv som är svårt att föreställa sig. Att han lyckades resa sig upp från denna misär är beundrasvärt. Boken är inget mästerverk och mitt betyg baseras på det. Men det är en fängslande bok som är värd att läsa.

Handling & Tema : 3/5
Karaktärerna: 3/5
Miljöbeskrivning: 2/5
Språk och berättarkonst 3/5

Stark 3/5 i helhetsbetyg

Av thebonadea81

Min till literaturen växte fram i takt med att jag började lära mig läsa. Men redan som mycket liten läste min mamma för mig, och gjorde mig bekant med sagornas värd Bröderna Grim och H.C Andersen sagor mm.

Svarta Hingsten av Walter Farley blev start på min självständiga kärlek till läsning. Borta med vinden min första vuxen bok som blev starten till att lämna barn och ungdomsliteratur.

 Listan på böcker jag har läst är obeskrivligt lång och tiden för allt jag vill läsa räcker aldrig till.

För att hedra de böcker jag kommer läsa från och med idag ska jag lägga in på denna blogg , dela med mig och förhoppningsvist inspirera någon till att läsa. 

Jag läser sällan ny utgivna böcker då dessa nyheter hinner bli gamla innan jag hinner dit, det finns helt enkelt för många böcker som väntar på bokhyllan att bli lästa.

Jag läser alla genrer, då en bra bok är bra oavsett vad den handlar om.

  

Lämna en kommentar