Kategorier
Självbiografi/Biografi

Min Booky Wook ett liv med sex, droger och stand up Av Russell Brand

Bokens baksida:

Morgonen den första april 2005 vaknade jag på ett behandlingshem för sexmissbrukare i en förort utanför Philadelphia. Medan jag kravlade mig ur den brits som påstods vara en säng, som jag dessutom förväntades sova i under de kommande trettio runklösa nätterna, såg jag att den tidigare innehavaren hade lämnat en bit tandtråd vid kudden jag gissar att den var tänkt att användas som en hängsnara till hans stackars utsvultna snopp.

En fantastisk historieberättare, livsnjutare av stora mått, outtröttlig älskare den kvicktungade dandyn Russell Brand lever sitt liv som om han ingick i ett viktorianskt vaudevillesällskap.

Russell lärde sig tidigt att skämta bort rädsla och misslyckanden. Han har gått från en problemfylld uppväxt som skilsmässobarn i Essex till missbrukare av droger, alkohol, sex ja, allt; kan det missbrukas har Russell Brand gjort det till att idag vara Hollywoodstjärna och en av Storbritanniens mest hyllade ståuppkomiker.

Orginaltitel: My booky Wook

Genre: Självbiografi

Antal sidor: 343

Utgivningsår: 2013

Läst klart: 1 januari 2023

Russell Brands självboografi är som att läsa en tragedi även om han gör sitt bästa med att göra material av sitt elände så genomsyrar hans destruktivitet alla hans handlingar. Samtidigt e han ett geni som har lyckats trots att han har gjort allt han har kunnat för att förstöra för sig själv.

Russell Brand har varit en trasig och sjuk grabb. Han hade inte den bästa uppväxten, men ärligt talat var den inte heller den sämsta. Han hade en mamma som avgudade honom, men istället fokuserar han på att han inte har kommit överens med sin styvpappa.

Mina känslor för Russell Brand som person är blandade, under läsningens gång kände jag  inte mycket empati för honom.  Svårt att tycka om någon som vägrar att ta ansvar och bli vuxen. Han var en typisk missbrukare, men även som missbrukare kan man ha en viss moral och gränser, Russell saknade allt och tvekade inte att utnyttja och lura andra människor. Han har inte hymlat med detta utan beskriver sig själv utan att försköna , kanske försöker han skämta bort visa saker och göra komedi av tragedi .

Russell Brand pratar mycket om sina drogproblem och i denna självbiografi beskriver han ingående sitt missbruk . Det som lämnade en dålig eftersmak hos mig var att även om Russell har varit på botten, umgåtts med hemlösa, köpt heroin av de mest utsatta människor, var han aldrig en av de. Han var en turist i misären.  Han kom dit i sina trendiga kläder, fickor fulla av pengar och uttrycker en stolthet att han kunde vistas oberörd på dessa platser bland dessa personer. Hans beskrivningar av olika människor på botten av samhället som har korsat hans väg, de prostituerade kvinnor han har köpt. För mig låter han som en unge som beskriver en dag på zoo.  Jag älskade skådespelaren och stand up komikern Russel Brand men ju mer jag läste hans självbiografi ju mindre tycker jag om personen bakom.

Men att säga att jag efter att ha läst denna bok har istället börjat ogillla honom är att för enkla det hela och inget med Russell Brand  är enkelt. Det krävs mod att skriva eb sådan självutlämnad bok , men jag tror inte att Russel har gjort det som en del av sin terapi utan även när han avslöjar det mest makabra av sina många gärningar är det en blandning av självförakt och egennkärlek som lyser igenom.  Han är ett barn som inte vet vad som är rätt och fel, självhatet grundar sig i att han åter har blivit dömd av sin omgivning och inte för han egentligen känner att det han har gjort är fel .

Oavsett vad man kommer att tycka om denna bok så tvivlar jag starkt på att den kommer lämna en oberörd och därför har Russell Brand ännu en gång lyckats vinna över publiken, till vilken sida är mindre viktigt.

Handling & Tema : 4/5
Karaktärerna: 4/5
Miljöbeskrivning: 4/5
Språk och berättarkonst 4/5

Stark 4/5 i helhetsbetyg

Av thebonadea81

Min till literaturen växte fram i takt med att jag började lära mig läsa. Men redan som mycket liten läste min mamma för mig, och gjorde mig bekant med sagornas värd Bröderna Grim och H.C Andersen sagor mm.

Svarta Hingsten av Walter Farley blev start på min självständiga kärlek till läsning. Borta med vinden min första vuxen bok som blev starten till att lämna barn och ungdomsliteratur.

 Listan på böcker jag har läst är obeskrivligt lång och tiden för allt jag vill läsa räcker aldrig till.

För att hedra de böcker jag kommer läsa från och med idag ska jag lägga in på denna blogg , dela med mig och förhoppningsvist inspirera någon till att läsa. 

Jag läser sällan ny utgivna böcker då dessa nyheter hinner bli gamla innan jag hinner dit, det finns helt enkelt för många böcker som väntar på bokhyllan att bli lästa.

Jag läser alla genrer, då en bra bok är bra oavsett vad den handlar om.

  

Lämna en kommentar