Kategorier
Skönlitteratur

Den glömda trädgården av Kate Morton

Bokens baksida:

1913 En liten flicka hittas ensam och övergiven på ett passagerarfartyg på väg mot Australien. Det enda flickan minns är en mystisk kvinna som har lovat att ta hand om henne. Flickan kallar kvinnan Sagoberätterskan, men nu är Sagoberätterskan spårlöst försvunnen.

1975 På sin ålders höst företar Nell O”Connor den långa resan från hemlandet Australien till England för att ta reda på sanningen om sin familj. Hennes sökande för henne till Cornwalls vindpinade kust och det gamla herresätet Blackhurst Manor, som en gång i tiden ägdes av familjen Mountrachet. Enligt legenden vilade det en förbannelse över familjen.

2005 När Nell dör efterlämnar hon allt till sitt barnbarn Cassandra. Bland tillhörigheterna finns en sagobok med skräckberättelser skrivna av Eliza Makepeace, en författare som på ett mystiskt vis försvann i början av 1900-talet. Testamentet innehåller också ett överraskande arv: ett litet hus som kallas Klippstugan. Huset står på ägorna till en stor lantegendom i Cornwall. Enligt byborna döljer det gamla herresätet mörka hemligheter om en adelsfamilj som för länge sedan bodde där.Men det är i Klippstugan och dess glömda trädgård som Cassandra kommer hela historien på spåren och även upptäcker sanningen om en liten flicka som för många år sedan hittades övergiven på en båt på väg mot Australien …

Orginaltitel: The Forgotten Garden

Genre: skönhetsliteratur

Utgivningsår:2008

Antal sidor:416

Läst klart: 7 december 2022

Den glömda trädgården är en historia som har en hemlighetsfull atmosfär. Den omfamnade mig med en lättsam och elegant skimmer. En jätte fin berättelse om att hitta sitt förflutna och hur vilsen och ensam man kan känna sig fast man är omgiven av människor som älskar en.

Boken består av flera historier som löper paraellt sida vid sida. Ramberättätelsen är Neil som är bara fyra år gammal när hon ensam anländer till Australien. Vem är flickan med den vita koferten som innehåller lite kläder och en sagobok som flickan  krampaktigt håller fast vid.

Cassandra växer upp his sin mormor Neil eftersom hennes mor övergav henne. Hon skulle bara stanna hos sin mormor i två veckor men mamman hämtar inte tillbaka henne. Cassandra växer upp hos Neil i Australien,  hjälper henne  med att rusta upp gamla antikvariat.  När mormor dör ärver hon en oväntad gåva ,en gammalt stuga som ligger I närheten  av ett gods och med en ovårdad  men vacker trädgård i England som hon inte hade en aning om att Neil ägde. Med arvet kommer åter den gamla koferten på tal . Hon får reda på att Neil försökte lösa gåtan med sin härkomst och hon var nära på att lyckas  innan hon dog. Stugan i England var en del av svaret och koferten med sagoboken var nykeln till gåtan .

Handling & Tema : 4/5
Karaktärerna: 4/5
Miljöbeskrivning: 4/5
Språk & berättar konst 4/5

Av thebonadea81

Min till literaturen växte fram i takt med att jag började lära mig läsa. Men redan som mycket liten läste min mamma för mig, och gjorde mig bekant med sagornas värd Bröderna Grim och H.C Andersen sagor mm.

Svarta Hingsten av Walter Farley blev start på min självständiga kärlek till läsning. Borta med vinden min första vuxen bok som blev starten till att lämna barn och ungdomsliteratur.

 Listan på böcker jag har läst är obeskrivligt lång och tiden för allt jag vill läsa räcker aldrig till.

För att hedra de böcker jag kommer läsa från och med idag ska jag lägga in på denna blogg , dela med mig och förhoppningsvist inspirera någon till att läsa. 

Jag läser sällan ny utgivna böcker då dessa nyheter hinner bli gamla innan jag hinner dit, det finns helt enkelt för många böcker som väntar på bokhyllan att bli lästa.

Jag läser alla genrer, då en bra bok är bra oavsett vad den handlar om.

  

Lämna en kommentar