Kategorier
Självbiografi/Biografi

Messi Av Guillem Balague

Bokens baksida:

»Guillem Balague är en mycket bra berättare, och han komponerar storyn om världens kanske bäste fotbollsspelare genom tiderna på ett smart sätt, som stegrar aptiten. Boken är minst lika intressant att plöja som Zlatans självbiografi.« | ANDERS SÄNNÅS LUNDQVIST, DN

Nominerad till The British Sports Book Awards 2014

Detta är berättelsen om Lionel Andrés Messi, pojken som alltid var minst på plan i barndomens Rosario och som blev den störste någonsin på Camp Nou.
Han föddes i Argentina 1987 och var bara några år gammal när han började spela fotboll. Det tog inte lång tid innan FC Barcelona noterade hans potential, och som 16-åring fick han debutera i Barças A-lag.
I dag är han den störste skyttekungen i klubbens historia och Ballon d’Or-vinnare fyra år i rad. Det går inte längre att tvivla: Messi måste vara världens bästa fotbollsspelare genom tiderna.

Orginaltitel: Messi

Genre: Biografi

Utgivningsår: 2015

Antal sidor: 477

Läst klart: 24 januari 2023

Leo Messi räknas till världens bästa spelare, han har gång på gång slagit nya rekord och toppar alla statistik. I denna bok får vi följa hans resa till att bli den fotbolls spelare som han är idag. Boken är skriven av Guillem Balague som är expert på Argentinsk fotboll och han har pratat och interjuvat människor som på något sätt har varit en del av messis fotboll. Det är forna lagkamrater, tränare, personer som har känt eller känner honom.

Leo Messi är inte den typiska fotbolls kändisen som vi är vana vid att se ex Diego Maradona, Ronaldo eller Zlatan. Det är högljuda, skrytsamma egon som tycker om att omge sig med lyx och ofta med en vacker och modell kvinna vid sin sida.

Messi är annorlunda, han omger sig med familjemedlemmar, han är fåordig och behöver inte synas om det inte är på fotbollsplanet.

I denna bok får vi försöka lära känna Leo genom de människor som har jobbat med honom eller som har en relation till honom . Denna bild vi fårav de är inte alltid helt igenom opartisk. Messi har en gloria runt sig och den gemensamma nämnaren i alla dessa beskrivningar är att ingen har ett ont ord att säga om honom. Messi har blivit en legend! En ödmjuk, fåordig och blygsam legend.

Ibland fick jag läsa genom raderna för att skapa mig en bild av människan bakom namnet Messi. Messi har spelat fotboll sedan han var liten grabb, hans familj består av fotbolls spelare som har haft drömmar om en proffs kariärr. Som 12 årig kom han till Barcelona, på den tiden var det unikt att klubben skulle intressera sig för en så ung spelare. Han var kortväxt och hade hormonbrist som hämmade växten, och han behövde dyra sprutor som familjen inte hade råd att bekosta. Efter flera om tog tillsist Barcelona emot honom och bekostade den dyra behandling.

Boken ger en bra beskrivning av fotbolls kulturen i Argentina och varför den har blivit så viktig för varje argetinare. Att Messi har blivit så stor är en unik kombination av talang, hårt arbete obeskrivlig driv och ett panband av stål. Det är svårt att föreställa sig vilken press han utsattes för i så unga år och vilka uppoffringar han har gjort.

Jag kan inget om fotboll ändå blev jag fast i denna bok som gav mig inträde till en helt ny värld , en kultur som bara den invigda kan förstå helt ut. Jag önskar att bilden av Messi hade varit mer nyanserad, men då Messi inte har något intresse av att vi ska lära känna honom är det inte troligt att det kommer ske.

Handling & Tema : 4/5
Karaktärerna: 3/5
Miljöbeskrivning: 3/5
Språk och berättarkonst 3/5

Stark 3 i helhetsbetyg

Av thebonadea81

Min till literaturen växte fram i takt med att jag började lära mig läsa. Men redan som mycket liten läste min mamma för mig, och gjorde mig bekant med sagornas värd Bröderna Grim och H.C Andersen sagor mm.

Svarta Hingsten av Walter Farley blev start på min självständiga kärlek till läsning. Borta med vinden min första vuxen bok som blev starten till att lämna barn och ungdomsliteratur.

 Listan på böcker jag har läst är obeskrivligt lång och tiden för allt jag vill läsa räcker aldrig till.

För att hedra de böcker jag kommer läsa från och med idag ska jag lägga in på denna blogg , dela med mig och förhoppningsvist inspirera någon till att läsa. 

Jag läser sällan ny utgivna böcker då dessa nyheter hinner bli gamla innan jag hinner dit, det finns helt enkelt för många böcker som väntar på bokhyllan att bli lästa.

Jag läser alla genrer, då en bra bok är bra oavsett vad den handlar om.

  

Lämna en kommentar