Kategorier
Självbiografi/Biografi

Dregen Av  Tore S Börjesson

Bokens baksida:

En biografi över Dregen är en självklarhet. Han är en rockstjärna i ordets rätta bemärkelse en celebritet, en stilikon, en self-made-man som gav upp alla tankar på ett vanligt liv redan i mellanstadiet. Dregen har aldrig haft en Plan B.

Som originalmedlem i The Hellacopters gjorde han hård och kompromisslös rock hipp igen. Att Hellacopters vann en Grammis med sitt debutalbum Supershitty to the Max (1996) säger en del, att det spelades in på tjugosex timmar säger ännu mer. Två år senare gjorde Dregen om bedriften att vinna en Grammis; denna gång med sitt andra stora band, Backyard Babies, för albumet Total 13.

Dregens liv har allt det man vill ha av en biografi, de tre mytologiska benen sex, droger och rock’n’roll. Men även ett livslångt personligt drama som började när han vid 11 års ålder blev ögonvittne till att hans pappa hängde sig, och 2004 hamnade han och hans fru, artisten Pernilla Andersson Dregen, mitt i tsunamin.

Frälsningsarmén, Säpo, Hells Angels, kronprinsessan Victoria, tampongsvingande punkbrudar från Los Angeles, Guns N’ Roses, AC/DC och många fler med dem. Dregen har hängt med dem alla och spelat med och för de flesta.

Orginaltitel: Dregan

Genre: Självbiografi

Utgivningsår: 2014

Antal sidor: 327

Läst klart: 9 juni 2024

Detta är Dregens självbiografi,  vår egna svenska rockstjärna från banden Hellacopters och Backyards Baby.

Dregen skrev boken efter att han fyllde 40 år, hade nyligen blivit pappa, var i början av sin karriär som solo artist och hade plötsligt tappat nästan all sitt hår troligen en stress relaterad sjukdom . Det var en bra period att skriva en självbiografi. Om man inte ska vänta till livets slut så skriver man när man är i slutet av ett livskapitel eller i början på ett nytt.

Boken hade kunnat vara bättre, mindre musik och mer av Dregen. Det kändes ibland att han stressade genom och fokuserade på turné minnen. Men jag tycker ändå att till en viss del lyckades hans personlighet komma fram. Tyvärr blev jag inte förtjust av den Dregen som växte fram i boken.  Från att han var ett litet barn har Dregen verkat ha ett starkt driv att synas, se cool ut utan att göra så mycket. För mig verkade det inte som om Dregen älskar musiken eller att musiken har varit numer ett i hans liv. Han älskade att synas och att festa, ville ha ett liv där han inte behövde ha ett arbete.

Han beskrev hur viktigt det var för honom att se ut som en rockstjärna och att det var viktigare än att det skulle låta bra. Han spelade gitarr men hade ingen tålamod att lära sig. När han fick sin första gitarr som barn lessnade han samma dag, sedan fick gitarren samla damm.

Jag har läst flera andra självbiografier av stora artister och några rockstjärnor, Mötley Crue, Slash, Guns n Roses och Metallica är bara några av det jag har läst. De har gemensamt en kärlek till musiken, finns beskrivningar hur stora hit låtar föddes av en slump ibland, Welcome to the jungel av guns n roses skapades på en lekfull sätt när killarna var på språng. Det finns många berättelse av bandens spontana jam.

Men inte Backyards Baby, de behövde ha bokad studio där det var bestämd i förväg att de skulle arbeta på ett nytt album. För mig låter det framtvingad, ingen magi alls, kanske t om avsaknad av talang. Hade ens Dregen blivit stor om han inte såg ut som han gjorde? , det var att Sverige törstade efter egen rockstjärna och ingen ser mer ut som en än Dregen.

Dregens självbiografi gjorde inte mig till en Dregen fan, men trots att jag mer ogillar Dregen än gillar upplever jag honom som ärlig och jag misstror inte hans berättelse. Han ger en ärlig bild av sig själv och sitt 40 åriga liv utan att bry sig om vi gillar honom eller ej, och bara detta i detta förtjänar han stor respekt!

Handling & Tema : 4/5
Karaktärerna: 3/5
Miljöbeskrivning: 3/5
Språk och berättarkonst 3/5

3/5 i helhetsbetyg

Av thebonadea81

Min till literaturen växte fram i takt med att jag började lära mig läsa. Men redan som mycket liten läste min mamma för mig, och gjorde mig bekant med sagornas värd Bröderna Grim och H.C Andersen sagor mm.

Svarta Hingsten av Walter Farley blev start på min självständiga kärlek till läsning. Borta med vinden min första vuxen bok som blev starten till att lämna barn och ungdomsliteratur.

 Listan på böcker jag har läst är obeskrivligt lång och tiden för allt jag vill läsa räcker aldrig till.

För att hedra de böcker jag kommer läsa från och med idag ska jag lägga in på denna blogg , dela med mig och förhoppningsvist inspirera någon till att läsa. 

Jag läser sällan ny utgivna böcker då dessa nyheter hinner bli gamla innan jag hinner dit, det finns helt enkelt för många böcker som väntar på bokhyllan att bli lästa.

Jag läser alla genrer, då en bra bok är bra oavsett vad den handlar om.

  

Lämna en kommentar