Kategorier
spännings roman

På Ön Av Tracey Garvis Graves

Bokens baksida:

Den trettioåriga läraren Anna Emerson är på väg till familjen Callahans sommarhus på Maldiverna. Bredvid henne på flyget sitter den sextonårige T.J. Callahan, pojken hon ska undervisa, som nyligen genomgått en lyckosam cancerbehandling. Men semestern tar en oväntad vändning. Piloten drabbas av hjärtattack och privatplanet kraschar i Indiska Oceanen. Anna och T.J. överlever men är strandsatta på en öde ö. I det ogästvänliga klimatet tvingas de samarbeta för att överleva. I takt med att T.J. mognar söker de närhet hos varandra. De inleder en förbjuden kärleksrelation, väl medvetna om den åldersskillnad som kommer att dömas ut av nära och kära. Och medan känslorna fördjupas förvandlas veckor till månader och månader till år. Kommer de någonsin att bli räddade? Finns det hopp för deras kärlek bortom den öde ö där de befinner sig?

Orginaltitel: On the Island

Genre: skönliteratur

Utgivningsår: 2011

Antal sidor: 348

Läst klart: 15 juni 2024

På ön är en perfekt sommar bok, en blandning mellan den blåa lagunen och en modern Robinson Crosoue.  Vi får följa Anne som är 30 år och T.J som är 17 som överlever en flygkrasch och hamnar på en öde ö i Maldiverna.

De är fast på ön i över 3 år och under den tiden skapas en kärlek mellan dem. Det finns en stor ålderskillnad mellan dem, och Anna arbetar som lärare och det pågår en stor konflikt i henne. Det som jag verkligen uppskattade med handlingen är att boken inte slutar som många andra liknande böcker direkt efter att de räddas utan fortsätter på hemmaplan.

När någon är fast ute i vildmarken eller som i detta fallet på en öde ö ligger all fokus på räddningen och när det sker får boken/ filmen ett lyckligt slut. Men vi får aldrig veta vad som händer sen!  Anne och T.J drömde om att bli räddade och fantiserade om vad som skulle hända sen men att komma hem var inte bara fantastiskt utan en annan utmanande resa. En sådan upplevelse späom de har varit med om har påverkat och format de för alltid, de har kämpat för sin överlevnad och den erfarenheten kräver många terapi timmar att bearbeta. På ön levde de i son egna bubbla, och kärleken som växte fram mellan de var fin och ren men hur kommer den uppfattas av alla andra inte bara nära och kära utan massmedias kritiska sensations giriga ögon?

Jag tyckte mycket om På ön, den var lättläst och man kom fort in i handlingen.

Handling & Tema : 4/5
Karaktärerna: 3/5
Miljöbeskrivning: 4/5
Språk och berättarkonst :4/5

4/5 i helhetsbetyg

Av thebonadea81

Min till literaturen växte fram i takt med att jag började lära mig läsa. Men redan som mycket liten läste min mamma för mig, och gjorde mig bekant med sagornas värd Bröderna Grim och H.C Andersen sagor mm.

Svarta Hingsten av Walter Farley blev start på min självständiga kärlek till läsning. Borta med vinden min första vuxen bok som blev starten till att lämna barn och ungdomsliteratur.

 Listan på böcker jag har läst är obeskrivligt lång och tiden för allt jag vill läsa räcker aldrig till.

För att hedra de böcker jag kommer läsa från och med idag ska jag lägga in på denna blogg , dela med mig och förhoppningsvist inspirera någon till att läsa. 

Jag läser sällan ny utgivna böcker då dessa nyheter hinner bli gamla innan jag hinner dit, det finns helt enkelt för många böcker som väntar på bokhyllan att bli lästa.

Jag läser alla genrer, då en bra bok är bra oavsett vad den handlar om.

  

Lämna en kommentar