Kategorier
spännings roman

Den Oskyldige Av Harlan Coben

Bokens baksida:

Matt hamnade på fel plats vid fel tillfälle. Han försökte avstyra ett slagsmål men blev själv dömd för dråp. Nio år efter avtjänat straff börjar livet se ljust ut. Matt väntar barn med sin stora kärlek, Olivia, och yrkeslivet är på topp. Men så blir han förföljd av en okänd man och får ett underligt videosamtal på sin mobil. Skärmen visar en suddig bild av hans fru Olivia och en man. I ett slag rämnar hans värld.

Orginaltitel: The Innocent

Genre : Spänningsroman

Antal sidor: 392

Utgivningsår : 2005

Läst klart: 12 mars 2023

Harry Hunter är ingen dålig person ändå har han avtjänat fyra år på ett federalt fängelse för mord. Han försökte avstyra ett bråk mellan sin vän och en skolkamrat. Han fick ett hård straff, och när han kom ut då var han för alltid stämplad som en före detta fängelsefånge.

Trots de dåliga omständigheter fortsatte han kämpa med att åter bygga upp sitt liv. I fängelset hade han tagit ett jurist examen. På grund av sin bakgrund fick han inte utöva sitt yrke som advokat istället blev han advokatbiträde. Hans bror var en höjda på det advokatbyrå han jobbade och såg till att Harry anställdes.

När Harry träffade Olivia blev han blixt förälskad och hans känslor blev besvarade. De gifte sig och tillsammans byggde de upp ett fint liv ihop. Men hela tillvaron raserades en dag när Harry får en video skickad till sin telefon av en okänd man som föreställer Olivia ha sex med en okänd man på ett hotellrum.

Plötsligt visar det sig att hans liv är uppbyggd på en lögn.

Handlingen är spännande med ett snabbt tempo . Jag har läst flera av Harlan Cobens böcker och de är uppbyggda på liknande sätt.

Boken går fort att läsa och den fångade mig direkt. Det är ingen bok som kommer lämna något djupare avtryck hos mig. Men den är helt klart läsvärd och innehåller vad den lovar, spänning och action.

Handling & Tema : 4/5
Karaktärerna: 3/5
Miljöbeskrivning: 3/5
Språk och berättarkonst: 4/5

4/5 i helhetsbetyg

Av thebonadea81

Min till literaturen växte fram i takt med att jag började lära mig läsa. Men redan som mycket liten läste min mamma för mig, och gjorde mig bekant med sagornas värd Bröderna Grim och H.C Andersen sagor mm.

Svarta Hingsten av Walter Farley blev start på min självständiga kärlek till läsning. Borta med vinden min första vuxen bok som blev starten till att lämna barn och ungdomsliteratur.

 Listan på böcker jag har läst är obeskrivligt lång och tiden för allt jag vill läsa räcker aldrig till.

För att hedra de böcker jag kommer läsa från och med idag ska jag lägga in på denna blogg , dela med mig och förhoppningsvist inspirera någon till att läsa. 

Jag läser sällan ny utgivna böcker då dessa nyheter hinner bli gamla innan jag hinner dit, det finns helt enkelt för många böcker som väntar på bokhyllan att bli lästa.

Jag läser alla genrer, då en bra bok är bra oavsett vad den handlar om.

  

Lämna en kommentar