Kategorier
Fantasy Historiska romaner spännings roman

Slända I  Bärnsten Av Diana Gabaldon

Bokens baksida:

Från Skottland 1968 till Paris 1744

Claire Randall gav sin kropp och sitt hjärta till Jamie Fraser. Hon älskade den skotske klanledaren passionerat och bortom allt förnuft. Och hon älskar honom fortfarande; hon kan inte glömma honom. Tillsammans reser de till Frankrike för att rädda Skottland från undergång. Deras mål är att hindra Bonnie Prince Charlie att få fram pengar till det tragiska fälttåget mot engelsmännen. De möter intrigerna vid Solkungens hov och tvingas kämpa för sina liv och för sin kärlek. De tror att kärleken kan klara allt, men Claire lämnar Jamie; hon överger sin älskade för att rädda deras ofödda barn. Hon måste vinna honom igen.

Orginaltitel: Dragonfly in Amber

Serier: Outlander del 2

Genrer: Fantasy

Utgivningsår: 1993

Antal sidor: 788

Läst klart: 6 november 2022

Slända i bärnsten är andra delen i seeien som även finns som tv serie Outlander.  Försa boken slutade med atr Claire tillsist teleporterarade sig tillbaka till sin tid . Hon hade varit borta i tre år när hon hittades yrrande på den  Skottska slätten .

Hon berättade inte  vad som hade hänt henne  Hon var gravid och den offentliga förklaringen var att hon hade hållits i fångenskap där hon blivit våldtagen. Hon och hennes man lämnade Skottland kort där efter att Claire hittades,  och där slutade första boken Främlingen.

I första boken nämndes kort att innan Claire gick tillbaka till sin tid åkte hon och Jaime till Frankrike.  Detta nämndes i en kort mening och det var inget som författaren valde atr fokusera på i bok ett

Medan i andra delen i bok två utspelas större delen av handlingen i Frankrike. Självaste ramberättätelse är att Claire 20 år senare återvänder tillsammans med sin vuxna dotter till platsen där allt började Skottland .

Hon börjar minnas sin tid med Jaime och vi får veta nya saker som amdrig framkom i bok ett eller son inte var tydligt. Författaren Diana Gabaldon har en speciell still när hon skriver. Det är en lättsam ton över hela boken . Dialogerna mellan Jaime och Claire är hjärtlig med en lätt underton av humor . Som alla böcker som utspelar sig i ett annat århundraden finns det stunder som innehåller grymhet och råhet. Det inslaget finns även i Gabaldons böcker men tyngden ligger inte på det. Kärlekshistoritoren mellan Jaime och Claire är den röda tråden i böckerna.

Alla hennes böcker är tegelstenar på flera hundra sidor. Jag kan tycka att av de två första böckerna att man hade kunnat korta ner böckerna lite då visa ord var överflödiga och tillförde inte mycket till handlingen .

Men i det stora hela är det bra böker, jag kommer fortsätta med att läsa serien.  Däremot kommer jag ta en paus innan jag ger mig in i bok numer tre.

Handling & Tema : 4/5
Karaktärerna: 3/5
Miljöbeskrivning: 4/5
Språk och berättarkonst 4/5

4/5 i helhetsbetyg

Av thebonadea81

Min till literaturen växte fram i takt med att jag började lära mig läsa. Men redan som mycket liten läste min mamma för mig, och gjorde mig bekant med sagornas värd Bröderna Grim och H.C Andersen sagor mm.

Svarta Hingsten av Walter Farley blev start på min självständiga kärlek till läsning. Borta med vinden min första vuxen bok som blev starten till att lämna barn och ungdomsliteratur.

 Listan på böcker jag har läst är obeskrivligt lång och tiden för allt jag vill läsa räcker aldrig till.

För att hedra de böcker jag kommer läsa från och med idag ska jag lägga in på denna blogg , dela med mig och förhoppningsvist inspirera någon till att läsa. 

Jag läser sällan ny utgivna böcker då dessa nyheter hinner bli gamla innan jag hinner dit, det finns helt enkelt för många böcker som väntar på bokhyllan att bli lästa.

Jag läser alla genrer, då en bra bok är bra oavsett vad den handlar om.

  

Lämna en kommentar