Kategorier
spännings roman

Den Enögda Kaninen Av Cristoffer Carlsson

Bokens Baksida:

Bortom det lilla samhället Dalen finns ett övergivet hus. Det är det första David Flygare får veta när han återvänder till sin barndomsstad för sommaren. Tillsammans med fem vänner tillbringar han de långa sommardagarna vid huset. De solar, grillar, dricker, har sex och begår inbrott i skydd av natten. Men stölderna skapar oro i det lilla samhället. Och när en ensam gammal man dessutom försvinner börjar det koka under ytan, vad är det egentligen som pågår i Dalen?

Orginaltitel: Den Enögda Kaninen

Genre: thriller:

Utgivningsår : 2013

Antal sidor : 443

Läst klart: 4 februari 2022

Dalen är ett litet samhälle, en by eller liten ort. Människorna som bor i Dalen känner varandra, har gått i samma skola, känner till varandras familjer och har på något sätt en koppling till varandra. Som i alla mindre orter pratas det och skvallra om den som sticker ut.

Det kan vara svårt för ungdomarna, svårt att hitta jobb, svårt att bryta gamla mönster och komma ifrån roller som var och en har fått.

David är den som har lyckats att komma ifrån Dalen och flyttat till Stockholm. Bakom sig har han lämnat sitt gamla kompis gäng som består av ungdomar som har fått en stämpeln att vara lite udda.

Det är lätt att komma in i boken , handlingen är inte förutsägbar utan tvärt om. Jag viste aldrig vad jag kunde förvänta mig.Vad var det med huset?

Vi har syskonparet Julian och Justine som det har gått rykten om att deras relation är mer än bara syskon. Där finns Martin som det pratas om är bög. Rikard står Martin närmast men vad det innebär är inte lätt att avgöra.Lukas har alltid balanserat på gränsen till det förbjudna. Det är han som har hittat det gamla övergivna huset och tagit inciativet till att samla alla vännerna . Han hade något stort på gång och detta skulle kanske bli deras sista sommar tillsammans

Den mystiska svärren som omgav huset var det bara ungdomarnas paranoida svammel skapad ur drogrus eller var det något annat som gömde sig i de gamla väggarna.

Jag har hittat ännu en författare att följa.

Handling & Tema : 4/5
Karaktärerna: 4/5
Miljöbeskrivning: 4/5
Språk och berättarkonst 4/5

4/5 i helhets betyg

Av thebonadea81

Min till literaturen växte fram i takt med att jag började lära mig läsa. Men redan som mycket liten läste min mamma för mig, och gjorde mig bekant med sagornas värd Bröderna Grim och H.C Andersen sagor mm.

Svarta Hingsten av Walter Farley blev start på min självständiga kärlek till läsning. Borta med vinden min första vuxen bok som blev starten till att lämna barn och ungdomsliteratur.

 Listan på böcker jag har läst är obeskrivligt lång och tiden för allt jag vill läsa räcker aldrig till.

För att hedra de böcker jag kommer läsa från och med idag ska jag lägga in på denna blogg , dela med mig och förhoppningsvist inspirera någon till att läsa. 

Jag läser sällan ny utgivna böcker då dessa nyheter hinner bli gamla innan jag hinner dit, det finns helt enkelt för många böcker som väntar på bokhyllan att bli lästa.

Jag läser alla genrer, då en bra bok är bra oavsett vad den handlar om.

  

Lämna en kommentar